Solaris już od kilkunastu lat konsekwentnie rozwija portfolio pojazdów z napędem alternatywnym, będąc obecnie jednym z najważniejszych graczy na rynku europejskim w obszarze elektromobilności. Dzięki wygranym w ostatnich tygodniach przetargom Solaris stał się w Europie liderem rynku pod względem zdobytych kontraktów na elektrobusy. Dostarczone do tej pory przez firmę autobusy elektryczne do 16 państw pokonały łącznie ponad 20 mln kilometrów w różnych warunkach klimatycznych.
Na tegorocznych targach Busworld w Brukseli w dniach 18-23 października, Solaris zaprezentował trzy nowości. Wszystkie prezentowane pojazdy to autobusy bezemisyjne.
Solaris Urbino 18 electric
Wyrazista linia przegubowego Urbino 18 electric jest znana wielu przewoźnikom – ponad 200 modeli zostało już zamówionych przez klientów. Pojazd prezentowany na Busworld ma jednak unikatowe wyposażenie.
Absolutną nowością są baterie nowej generacji Solaris High Energy+, które producent w Brukseli pokazuje po raz pierwszy. Baterie wyróżniają się bardzo wysoką gęstością energii, dzięki czemu autobus będzie w stanie bez problemu pokonać 200 km na jednym ładowaniu, niezależnie od warunków drogowych i klimatycznych. Udoskonalone parametry magazynów energii pozwolą jednak przy znacznie zwiększonym zasięgu zachować wciąż sporą pojemność pasażerską. W Urbino 18 electric zamontowano 7 packów baterii o łącznej pojemności około 553 kWh. Trzy packi baterii umieszczono z tyłu pojazdu, 4 zaś na dachu pierwszego wagonu. Ładowanie baterii może odbywać się zarówno poprzez złącze plug-in, ale także z wykorzystaniem pantografu w zależności od preferencji klientów.
Ponadto prezentowany Urbino 18 electric zaopatrzono w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), znacznie zwiększające komfort i – przede wszystkim – bezpieczeństwo jazdy. Urządzenie Mobileye Shield+ niweluje ryzyko bezpośrednich kolizji z pieszymi czy rowerzystami poprzez system inteligentnych kamer nieustannie monitorujących tzw. martwe pola w pojeździe. Kierowca o potencjalnych zagrożeniach informowany jest za pomocą dźwiękowych i wizualnych alertów.
Ponadto zaprezentowany na targach Solaris Urbino 18 electric będzie wyposażony w system inicjujący automatyczne hamowanie CMS (Collision Mitigation System). W sytuacji, gdy radar zamontowany na autobusie wykrywa zagrożenie ewentualnego zderzenia czołowego, system rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość pojazdu i niwelując skutki ewentualnej kolizji.
W miejscu tradycyjnych lusterek bocznych autobusu zamontowano kamery, które gwarantują nie tylko lepszą widoczność w silnym słońcu, podczas deszczu czy opadów śniegu, ale także nocą. Co więcej, kamery znacznie zwiększają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu. To premierowe rozwiązanie jest już w ofercie sprzedażowej dla całej rodziny Urbino.
Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w przegubowym Urbino electric zamontowano klimatyzację z pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla, który jest obecnie najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem. Zastosowanie pompy CO2 ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej pojazdu, a tym samym zasięgu, jak również ograniczenie szkodliwości.
Kolejną innowacją jest falownik trakcyjny w pojeździe, który został wykonany w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem węgliku krzemu. Dzięki temu urządzenie jest przystosowane do działania przy wyższych napięciach, częstotliwościach i temperaturach, co z kolei wpływa na znaczne zmniejszenie masy i wielkości przetwornicy mocy oraz ogólny wzrost wydajności systemu.
Solaris Urbino 12 hydrogen
Solaris jako jeden z pierwszych producentów autobusów postawił na napędy elektryczne. Niemal dekadę po premierze pierwszego e-busa producent uzupełnia swoje bezemisyjne portfolio o autobus Urbino 12 hydrogen, w którym wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez absolutnie żadnych emisji.
Autobusy napędzane wodorem pozwolą stworzyć komplementarne bezemisyjne portfolio, dzięki któremu Solaris będzie przygotowany na współczesne wyzwania oraz zróżnicowane potrzeby klientów odnośnie zasięgu, elastyczności i operacyjności pojazdów. Producent wychodzi z założenia, że rozwój wszystkich opcji elektromobilności – zarówno autobusów bateryjnych, trolejbusów, jak i modeli napędzanych wodorem – powinien przebiegać w synergii oraz że jest to proces niezbędny dla zapewnienia zrównoważonego transportu przyszłości. Napędzane wodorem autobusy Solaris nie będą w tym rozumieniu stanowić konkurencji dla autobusów bateryjnych czy pojazdów z serii Trollino. Wręcz przeciwnie, technologie te będą się perfekcyjnie uzupełniać i wszystkie czerpać z postępu technologicznego napędów elektrycznych i ich komponentów.
Zalety wodoru jako nośnika energii są niezaprzeczalne. Przez swoją gęstość energii i lekkość pierwiastek ten może stanowić źródło czystej energii w pojazdach i umożliwić im pokonywanie nawet kilkusetkilometrowych dystansów. Biorąc pod uwagę fakt, że wodór w procesie elektrolizy możemy wytwarzać z wody, mamy do czynienia z naprawdę czystym źródłem energii. To także znakomity wybór dla tych operatorów transportu, którzy mają dostęp do wodoru pochodzącego z procesów przemysłowych. Wodorowe ogniwa paliwowe, działające na zasadzie odwróconej elektrolizy, są stosunkowo niewielkich rozmiarów, i wytwarzają prąd w trakcie użytkowania pojazdu. Są więc rozwiązaniem idealnym przy konieczności zapewnienia sporego zasięgu. Samo tankowanie wodorem jest procesem krótkim i wygodnym, nie różniącym się praktycznie od uzupełniania pojazdu innym paliwem (np. CNG).
Solaris pierwsze doświadczenia wodorowe zebrał, projektując pojazdy bateryjne, wykorzystujące ogniwo paliwowe do zwiększenia zasięgu. W ramach programu JIVE dostarczył do Hamburga dwa autobusy Urbino 18,75 electric oraz do Rygi 10 trolejbusów z wodorowym range extenderem. Na targach Busworld 2019 w Brukseli prezentuje nową generację autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen.
Urbino 12 hydrogen wyposażony jest w ultranowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. Dzięki zastosowanej technologii autobus będzie miał możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do układu napędowego. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji.
W autobusach wodorowych Solarisa wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy.
Produktowa nowość w portfolio Solarisa wyposażona jest w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która ma za zadanie wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Jest też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in. Uzupełnienie układu napędowego stanowi oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi.
W zakresie technologii magazynowania wodoru w pojeździe Urbino 12 hydrogen zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania. Pierwiastek gromadzony jest w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 atmosfer w 5 zbiornikach nowej generacji na dachu autobusu. Dzięki wykorzystaniu zbiorników wodoru typu 4, inżynierom z Biura Technicznego Solarisa udało się zredukować ich masę o około 20% w stosunku do poprzedniego modelu. Zestaw kompozytowych butli umieszczonych wzdłużnie nad pierwszą osią pojazdu pozwoli zmagazynować 36,8 kg wodoru. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór multifunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń: zawór elektromagnetyczny, zawór awaryjny aktywowany w przypadku podwyższonej temperatury oraz zawór przeciążeniowy odcinający wypływ wodoru w przypadku rozszczelnienia układu.
Niezwykle ekologiczny Solaris Urbino 12 hydrogen jest wynikiem konsekwentnego inwestowania producenta w bezemisyjne środki transportu publicznego. Autobus wodorowy z ogniwem wodorowym oferuje wszystkie zalety napędu elektrycznego, takie jak niski poziom hałasu i wibracji, a przede wszystkim absolutny brak emisji szkodliwych substancji w miejscu użytkowania. Pojazdy wyposażone w technologię wodorową cechują się przy tym dużym zasięgiem i krótkim czasem tankowania.
Prezentowany na targach model już znalazł pierwszych nabywców. Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jest pierwszym klientem, który postanowił zakupić 12 autobusów wodorowych. Zamówienie obejmuje również 8-letnią umowę serwisową. Jej częścią jest także specjalne szkolenie przeznaczone dla kierowców i pracowników serwisu poświęcone aspektom bezpiecznego użytkowania i serwisowania pojazdów wodorowych. Dostawa Soalrisów Urbino 12 hydrogen zaplanowana jest na rok 2021.
Ponadto Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) podpisało w czerwcu tego roku umowę dzierżawy i testów wodorowego Urbino 12. Przewoźnik odpowiedzialny za organizację transportu publicznego w Paryżu przez 10 tygodni (kwiecień-czerwiec 2020) będzie testował autobus w regularnym ruchu pasażerskim. Jest to kolejny krok RATP ku całkowitemu przestawieniu floty swoich pojazdów z napędów spalinowych na całkowicie bezemisyjne.
Solaris Trollino 24
Podczas targów Busworld 2019 swoją światową premierę miał trolejbus Trollino 24 w wersji MetroStyle. To najdłuższy dotychczas pojazd autobusowy w ofercie Solarisa. Powstał z myślą o stworzeniu platformy do przyszłej, seryjnej produkcji pojazdów 24-metrowych z napędem hybrydowym, elektrycznym oraz właśnie trolejbusów.
Trollino 24 to model bardzo zaawansowany technicznie. Jego napęd stanowią dwa silniki trakcyjnie o mocy 160 kW każdy, napędzające dwie osie napędowe. Zamontowany w trolejbusie pakiet baterii o pojemności 58 kWh ładowany jest podczas jazdy z trakcji trolejbusowej poprzez stosowany tradycyjnie w trolejbusach pantograf dwupolowy. Energia zgromadzona w bateriach wykorzystywana jest z kolei do zasilania napędu, gdy trolejbus znajduje się poza trakcją elektryczną. Aby ułatwić manewry w ruchu miejskim, czwarta oś pojazdu jest osią skrętną. Pojazd, o unikatowym układzie drzwi 1-2-2-2-2 wyposażony został ponadto m.in. w elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Na pokładzie dwuprzegubowego trolejbusu będzie mogło podróżować nawet 215 osób. W premierowym modelu również zamiast lusterek bocznych będą zamontowane kamery.
Solaris Trollino 24 prezentowany podczas targów Busworld 2019, został przygotowany w wersji MetroStyle. Specjalny design został opracowany z myślą o wyjątkowym, dwuprzegubowym pojeździe. Decyzję o ewentualnym oferowaniu wersji MetroStyle w innych modelach marki Solaris, producent podejmie w późniejszym terminie.
#Solaris Talks
Podczas targów Busworld firma Solaris zaprosiła na forum „Solaris Talks”, które odbywało się każdego dnia Targów na stoisku Solarisa w hali nr 5. W ramach „Solaris Talks” producent dzielił się swoim doświadczeniem oraz informacjami o produktach, ale również zaprosił do rozmowy na temat nowoczesnych technologii wykorzystywanych w obszarze e-mobilności i zmieniającego się oblicza komunikacji miejskiej. Tematy krótkich prezentacji, otwierające dyskusję dotyczyły m.in. rodzajów i doboru baterii, systemów do ładowania autobusów i trolejbusów, pojazdów wodorowych czy zdalnej diagnozy dla autobusów elektrycznych.